Header background image
Preloader desktop icon Preloader mobile icon
Словацький прецедент: революційне судове рішення щодо доступу ромів до освіти
14:56
30 листопада 2023 р.

Словацький прецедент: революційне судове рішення щодо доступу ромів до освіти

Ромське інформаційне інтернет-видання Чеської Республіки «Romea.cz» повідомляє подробиці правової події, а саме коли суд першої інстанції Словаччини постановив, що держава дискримінувала ромську дівчинку в доступі до освіти під час COVID-19:

«Окружний суд у Пряшеві, Словаччина, постановив, що держава дискримінувала доступ ромської дівчинки до освіти, не полегшивши їй доступ до цифрових технологій та Інтернету під час COVID-19. Суд присудив дитині компенсацію за моральну шкоду в розмірі 3 000 євро.

Це перше прийняте судове рішення подібного роду в Європі. Новинний сервер «Romea.cz» дізнався про цю справу від Центру громадянських і людських прав, який надав дівчині безкоштовне юридичне представництво.

У відповіді Чеському інформаційному агентству Міністерство освіти Словаччини написало, що вирішить, що робити далі у цій справі після вивчення судового рішення. У суді Міністерство відхилило звинувачення в дискримінації позивачки.

Ромська дівчинка з неблагополучної громади села Яровніце (найбільше ромське поселення країни, розташоване у Пряшівському краї) подала до суду на Міністерство освіти за ненадання рівного доступу до дистанційної освіти онлайн під час COVID-19. Ні дитина, ні її родина не мали доступу до цифрових технологій або Інтернету, і всім бракувало цифрових навичок.

Представники школи приносили їм аркуші особисто раз на тиждень, але не надавали жодної підтримки в їх використанні і ніколи не оцінювали отримані роботи. Дитину представляла адвокат Ванда Дурбакова (Vanda Durbáková), яка співпрацює з Центром громадянських і гуманітарних прав.

Центр є некомерційною організацією, що надає безкоштовні юридичні консультації та представництво людям, які стали жертвами дискримінації, расизму та насильства. Дурбакова зазначила, що рішення суду підтвердило серйозні прорахунки держави під час пандемії.

«Держава так і не змогла забезпечити якісну освіту ромським дітям, які не мають доступу до інтернету, цифрових технологій та цифрових навичок. Очевидно, що держава забула про освіту цих дітей на довгі місяці. Вона не вжила ефективних заходів для усунення перешкод у доступі до дистанційної освіти, з якими стикалися ці діти», – сказала Дурбакова.

Фото: Село Яровніце.

«Цей вирок, однак, має ще один вимір, який є набагато ширшим за масштабами. Суди Словаччини вперше вказали на цифровий розрив, який існує між суспільством більшості, привілейованими групами населення і всіма іншими, розрив, який продовжує поглиблюватися в цифрову епоху сьогодні. Цей розрив дискримінує вразливі групи нашого суспільства в багатьох сферах життя. Суд підтвердив, що держава повинна усунути таку дискримінацію», – сказала Дурбакова.

Рішення суду ще не набуло чинності, і Міністерство може подати апеляцію, але воно є новаторським, оскільки це перше рішення у справі «цифрового розриву» в Європі. На думку Центру, пандемія COVID-19 наочно продемонструвала фундаментальну важливість доступу до Інтернету для життя людей та суспільства, в тому числі його необхідність для сучасної освіти.

Фото: село Яровніце

«Саме тому в ряді країн доступ до Інтернету офіційно визнаний фундаментальним правом людини. Держава не зобов’язана надавати доступ до Інтернету всім, але якщо вона обумовлює доступ до освіти, то її обов’язком є мати достатнє технологічне обладнання та підключення до Інтернету, як у цьому випадку, лише для доступу до дистанційної освіти онлайн. Держава повинна була забезпечити ромським дітям з маргіналізованих громад рівний доступ до Інтернету і до необхідних цифрових технологій і навичок», – заявили в Центрі громадянських і гуманітарних прав. У Центрі додали, що якщо держава не змогла запровадити такі заходи, то вона повинна була забезпечити ефективну початкову освіту за допомогою інших засобів, ніж цифрові технології.

Міністерство освіти, яке представляло державу в цій справі, відкинуло звинувачення в дискримінації учня. На думку Міністерства, запровадженням дистанційного навчання було збережено конституційне право учнів на освіту.

Тепер, коли рішення суду вже винесено, Міністерство заявило, що вирішить, що робити далі, вже після вивчення рішення районного суду.


Фото: Мартін Шувада (Martin Šuvada)

Автори: Зденєк Ришави (Zdeněk Ryšavý), Альберт Гвендолін (Gwendolyn Albert), Romea.cz

Додати коментар

0 / 1500

Коментарі - 0

  • Немає доданих коментарів :(
Loader desktop icon Loader mobile icon